Selecteer een pagina

HUISSTIJL PROFESSIONALS

HUISSTIJL PROFESSIONALS

Wat is een huisstijl?

Met een huisstijl geef je vorm aan de door jouw gewenste identiteit van je bedrijf. De bedrijfsnaam, samen met het logo en een eigen kleur(combinatie) zijn de vaste elementen waarmee je je bedrijf presenteert. We noemen dit de visuele identiteit. Deze visuele identiteit bepaalt voor een groot deel het gezicht van je bedrijf.

Klein bedrijf?
Kies voor een sterke huisstijl

Ook als je een klein bedrijf hebt, is het belangrijk om voor een sterk onderscheidende huisstijl te kiezen.
Met je huisstijl communiceer je de kernwaarden van je bedrijf, zorg je voor herkenning en creëer je onderscheid ten opzichte van je concurrenten.

Efficiëntieverbeteringen

Door wat meer te investeren in de ontwikkeling van de huisstijl en te kiezen voor een presentatie die zich duidelijk onderscheid van anderen, kun je in een latere fase besparen op de communicatiekosten. Immers, je visuele identiteit is vastgelegd en er hoeft niet steeds een nieuw ontwerp gemaakt te worden.

Het gebruik van templates

Om kosten te besparen en de huisstijl te bewaken is het verstandig om een aantal templates te maken die de basis zijn van een publicatie. Deze templates kunnen gemaakt worden voor o.a. advertenties, Powerpoint presentaties, Word briefpapier, mailingen, banners voor op de website en banners voor social media.

HUISSTIJL PROFESSIONALS

Een huisstijl bestaat uit vier visuele huisstijlelementen

In de beginfase van het ontwikkelen van een huisstijl besteden wij veel aandacht aan de vier visuele elementen van een huisstijl.

Als we van tevoren weten dat er veel huisstijldragers nodig zijn, maken we een huisstijlgids waarin alle bouwstenen zijn vastgelegd.

Het consequent doorvoeren van de huisstijl draagt bij aan de herkenbaarheid en daarmee aan het imago van jouw bedrijf/organisatie.

woordmerk
en beeldmerk

Een woordmerk is grafische weergave van een bedrijfs- of merknaam. Voorbeelden van woordmerken zijn Google, Coca Cola en Hema.

Veel bedrijven kiezen ervoor om naast een woordlogo ook gebruik te maken van een beeldmerk. Dit kan een abstract of figuratieve afbeelding zijn.

Bij sommige bedrijven is het logo zo bekend dat het alleen al aan het beeldmerk herkend wordt. Denk maar eens aan de logo’s van Shell, Nike en KLM.

kleur

Met kleur creëer je onderscheid en kun je de persoonlijkheid van je bedrijf weergeven. Kies de kleur(en) die je wilt gebruiken zorgvuldig. Denk eraan dat kleuren het karakter van je bedrijf, en de boodschap die je wilt uitdragen, weergeven en houd er rekening mee dat kleur een symbolische waarde, een emotionele waarde en een signaalwaarde heeft.

Maar onthoud ook dat de associatie die mensen met kleuren hebben van continent tot continent behoorlijk kan verschillen.

typografie

In de typografie leg je niet alleen vast welke lettertypes er gebruikt worden, maar ook hoe ze toegepast moeten worden. Het kan slim zijn om, als je een huisstijl laat ontwikkelen, te kiezen voor een aparte(re) typografie. Het is immers een mogelijkheid om je te onderscheiden van je concurrenten en op te vallen bij je (potentiële) klanten.

Als we spreken van typografie dan bedoelen we: lettergrootte, lettersoort en lettertype.

beeldgebruik

Beeld, zowel foto’s als illustraties, is een krachtig middel. Mensen bekijken – vaak onbewust – eerst de afbeeldingen voordat ze de tekst lezen. Je kunt honderden woorden gebruiken om je verhaal toe te lichten, maar vaak kan je dat hele verhaal ook kwijt in één beeld.

Voor elk bedrijf is het dus verstandig om zijn verhaal te ondersteunen met beeld.

Door middel van beeld kun je laten zien wat voor bedrijf je hebt en welke producten en/of diensten je aanbiedt.

De keuze en de weergave van je beelden is afhankelijk van het verhaal dat je wilt vertellen.

Stel ons gerust je vragen!

2 + 15 =

2DSign

Adres
De Mossel 7
1723 HZ  Noord-Scharwoude
Nederland

Tel
0226 – 34 11 00

e-mail
info@2dsign.nl

Pin It on Pinterest